در صورتیکه در رابطه با موضوع

چک چیست؟ | اعلام سرقت چک چگونه انجام می شود؟ | نحوه اثبات چک سرقتی
نیاز به وکیل دارید با شماره

02188501680

تماس حاصل فرمایید
22 آبان 1401
5
چک چیست؟ | اعلام سرقت چک چگونه انجام می شود؟ | نحوه اثبات چک سرقتی

چک چیست؟ | اعلام سرقت چک چگونه انجام می شود؟ | نحوه اثبات چک سرقتی

شما در این مقاله میخوانید

شکواییه سرقت چک چگونه انجام خواهد شد؟

امروزه از روش ‌های مختلفی برای انتقال پول و پرداخت وجوه استفاده می ‌شود. یکی از این روش ‌ها به‌کارگیری سندهای با ارزش و دارای اعتبار است که می‌ توان به وسیله آن‌ ها مبادلات مالی را در زمان آینده به انجام رساند. چند نوع سند مالی وجود دارد مانند سفته، چک و غیره.

از بین این اسناد می ‌توان به چک که یکی از پرکاربرد ترین و با ارزش ‌ترین سند های مالی است اشاره کرد. در زمان حال از چک به عنوان جایگزینی برای پرداخت‌ های نقدی استفاده می ‌شود؛ به این صورت که مردم به جای جابه‌جایی پول از این نوع سند برای پرداخت وجوه استفاده می ‌کنند. در ادامه چک را بیشتر با یکدیگر خواهیم شناخت.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

چک چیست؟

چک را می ‌توان یکی از اوراق با ارزش مالی دانست که اغلب افراد از آن به عنوان سندی برای خرید یک محصول و پرداخت هزینه آن در زمان آینده استفاده می‌ کنند. البته افراد کمی نیز هستند که چک را راهی برای ارائه ضمانت به حساب می ‌آورند.

خوب است بدانید ماده ۳۱۰ قانون تجارت، چک را این‌گونه توصیف می‌ کند: «چک نوشته ‌ای است که صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می ‌نماید‌.» از آن جایی که چک ‌ها سند ‌های مالی هستند زیاد پیش می ‌آید که سرقت شوند و یا به دست نا اهلان بیفتند؛ از این رو در ادامه قصد داریم به چگونگی اثبات سرقتی بودن چک بپردازیم.

اعلام سرقت چک

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای هر یک از صادر کنندگان یا دریافت کنندگان چک رخ دهد سرقت این سند با ارزش است. اگر این اتفاق ناگوار برایتان پیش آمد لازم است در مرحله اول به بانک صادر کننده چک مراجعه کرده و اعلام سرقت کنید. بانک موظف است طبق دستور شما یا فرد ذی ‌نفع سند از وصول چک سرقتی خودداری کند.

در حال حاضر با وجود سامانه ساد ۲۴ می ‌توان به صورت مجازی و الکترونیکی دستور مسدود شدن چک را صادر کرد و نیازی به مراجعه به بانک نیست. البته باید بدانید یک سری چک‌ ها مانند چک‌ های تضمین شده و مسافرتی را نمی ‌توان مسدود کرد و فقط می ‌توان از طریق مراجعه به بانک اعلام جعل چک کرد. مسدود شدن چک به دلیل جعل یا سرقت فقط یک هفته امکان پذیر است.

از آن جایی که ممکن است تا یک هفته پس از دستور شما مبنی بر مسدود شدن چک، سند سرقتی شما پیدا نشود یا به دست شما نرسد بهتر است بلافاصله پس از اطلاع به بانک اقدام به شکایت کنید. در صورتی که سرقت چک را در دادگاه اثبات کنید و از طرف مراجع قضایی این مسئله تأیید شود دادگاه می‌تواند نامه ‌ای مبنی بر مسدودیت دائمی چک سرقتی صادر کند.

با رساندن نامه مذکور به بانک، چک شما به طور دائم مسدود خواهد شد. اگر اقدام به شکایت و دریافت نامه و رساندن آن به بانک نکنید، بانک صادر کننده چک موظف است پس از یک هفته مبلغ درخواستی حامل چک را پرداخت کند.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

نحوه اثبات چک سرقتی چگونه است؟

پس از اطلاع به بانک شما باید به دادسرا مراجعه کرده و شکایت کیفری بنویسید. پس از تأیید شکایت و تعیین قرار دادگاه، برای آن که سخنان شما مبنی بر سرقت چک اثبات شود لازم است دلایل محکمی به دادگاه ارائه کنید.

اصلی ‌ترین و ساده ‌ترین راه اثبات سرقت چک، اعتراف متهم است. اگر متهم خود به سرقت اعتراف کند دادگاه حکم به مجرم بودن او خواهد داد. در صورتی که نتوانستید از این روش استفاده کنید بهتر است برای اثبات سرقت از شهادت شاهدان کمک بگیرید. برای آن که اظهارات شما در دادگاه ثابت شود لازم است یک مرد و دو زن یا دو مرد شهادت بدهند که سرقت چک اتفاق افتاده است.

تهیه مدارک محلی مانند دریافت فیلم دوربین ‌های مداربسته محل سرقت نیز می ‌تواند به شما کمک کند. در صورت اعتراف نکردن متهم به جرم، نداشتن شاهد و مدرک بهتر است مسئله را به گزارش نیروی انتظامی بسپارید تا آن‌ ها سرقت چک را پیگیری کنند. البته اگر از طریق گزارش نیروی انتظامی نیز به نتیجه نرسیدید نگران نباشید.

با قانون جدیدی که در سال ۹۹ مبنی و ثبت چک‌ ها در سامانه صیاد تصویب شد سرقت چک بی مورد به نظر می‌ رسد؛ چرا که بودن فیزیکی کاغذ چک چندان اهمیتی ندارد. اما به هر حال بهتر است پس از سرقت به بانک اطلاع داده و در دادسرا شکایت کیفری بنویسید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

مجازات سرقت چک

سرقت چک نیز مانند سرقت هر وسیله یا سند دیگری جرم محسوب می ‌شود و سارق مورد تعقیب قرار گرفته و پس از دستگیری مجازات خواهد شد. مجازات مجرم با توجه به نوع سرقت، عمدی بودن یا نبودن، و استفاده ‌ای که از چک کرده است تعیین خواهد شد.

اگر سارق چک را به صورت خیابانی دزدیده باشد اما از آن سو استفاده نکند جرم دزدی برای او ثبت می ‌شود و به یک تا پنج سال حبس یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. از سوی دیگر اگر شخص سارق از چک سرقتی سوء استفاده نیز بکند علاوه بر تحمل مجازات دزدی به یک تا سه سال حبس نیز محکوم می ‌شود.

از سوی دیگر چنانچه سارق پس از دزدی اقدام به جعل چک کند به عنوان مثال ارقام آن یا نام گیرنده را تغییر دهد علاوه بر مجازات جرم دزدی به مجازات جعل نیز محکوم خواهد شد. شخص سارق به علاوه مجازات دزدی باید خسارات به وجود آمده را جبران کند و در کنار آن بابت جعلی که رخ داده به ۲ تا ۳ میلیون ریال وجه نقد یا ۶ ماه تا ۲ سال حبس نیز محکوم خواهد شد.

از سوی دیگر حقوق‌ دانان و وکلا پیشنهاد می‌ کنند برای آن که مرتکب جرم نشده و مجرم شناخته نشوید، قبل از دریافت چکی که از قبل نوشته و آماده شده است حتماً از طریق ورود به سامانه ساد ۲۴ از سرقتی نبودن چک اطمینان حاصل کنید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم به تعریف چک و کاربرد های آن اشاره کنیم. گفتیم از آن جایی که چک یک سند مالی با ارزش محسوب می‌ شود لازم است در صورت سرقت سریعاً به بانک صادر کننده مراجعه و به مسدود کردن چک اقدام کنید.

پیشنهاد می ‌شود پس از مسدودیت این سند به سراغ شکایت از سارق بروید. شما می ‌توانید در دادگاه به وسیله اعتراف مجرم، شهادت شاهدان و همچنین ارائه مدارک، سرقت چک را اثبات کنید. امیدوارم این مطالب توانسته باشد به شما کمک کند.

لطفا کمی صبر کنید

میانگین 5 از 1 رای

آیا راهی هست که بتوان جلوی وصول چک مفقودی و سرقتی را گرفت؟

پس از آن که چک شما به سرقت رفت لازم است بلافاصله به بانک صادر کننده چک مراجعه کرده و درخواست مسدودیت چک بدهید. در این صورت تا یک هفته پس از درخواست شما بانک حق وصول چک مذکور را ندارد.

چگونه می‌ توان سرقتی بودن چک را در دادگاه اثبات کرد؟

شما می‌ توانید با ارائه مدارکی چون فیلم دوربین مداربسته محل سرقت، معرفی ۱ شاهد مرد و ۲ زن یا ۲ شاهد مرد و همچنین اعتراف شخص سارق، سرقتی بودن چک را اثبات کنید.

مجازات سرقت چک چیست؟

در صورتی که شخص به سرقت چک در خیابان و معابر عمومی اقدام کند جرم دزدی برای او ثبت شده و به ۱ تا ۵ سال زندان یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ اما اگر از چک سرقتی سوء استفاده نیز شود سارق باید در کنار مجازات دزدی ۱ تا ۳ سال حبس را نیز تحمل کند.

برای وصول نشدن چک سرقتی باید چه کار کنیم؟

شما می ‌توانید با مراجعه به بانک صادر کننده چک اقدام به مسدود کردن چک سرقتی کنید. در این صورت بانک موظف است تا یک هفته از وصول چک مسدود شده خودداری کند.

جعل چک سرقتی چه حکمی دارد؟

اگر متهم پس از سرقت چک به جعل آن و تغییر اطلاعاتی چون ارقام یا صادر کننده و گیرنده چک اقدام کند علاوه بر جرم دزدی به دو تا سه میلیون ریال وجه نقد یا ۶ ماه تا ۲ سال نیز محکوم خواهد شد.

آیا راهی وجود دارد که بتوان از سرقتی نبودن چک مطمئن شد؟

بله شما می‌توانید با مراجعه به سامانه ساد ۲۴ چک دریافتی خود را بررسی کرده و از سرقتی نبودن آن اطمینان پیدا کنید.
آخرین مقالات
ایکون ترازو

سوالات مربوطه اخیر

10 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

لزوم ثبت انتقال چک صیادی

سلام
آیا چکی که در سامانه صیاد بنام شخصX ثبت و تایید شده را میتوان بدو...

10 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

چک بلامحل متوفی و صدور رای برعلیه وراث

با سلام و عرض ادب
دسته چک پدرم بعد فوت دست برادرم هست و از اون به نام...

09 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه بابت چک ثبت نشده

سلام،من یک کالا فروختم و قراداد اقساطی با خریدار بستم،خریدار نقدی هارو...

09 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

سفته در قرارداد و پول نقد

سلام
من به کسی پول دادم
میخوام یه قرارداد باهاش امضا کنم و سفته هم بگی...

09 اردیبهشت 1403
کارآموز وکالت

چک برگشتی و مسدود بودن حساب

سلام من چک برگشتی دارم حدودا 32 میلیون سه ساله طرف حساب یارانه ام رو م...

09 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

دستور عدم پرداخت چک

سوال کاربر:
سلام خانم محمدی...ما تو فسخ نامه نوشیم که سازنده 2سفته به...

08 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اصل عدم قابلیت استناد به ایرادات

باسلام...بنده یه واحد ساختمان پیش خرید کرده بودم که به دلیل عدم توان...

08 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

ابطال اجراییه مستقیم چک

سلام من 200میلیون از یکی از آشنایان قرض گرفتم و به عنوان ضمات به همان...

05 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

اثبات جعلی بودن چک

سلام
درسال 96ماشین بنده سرقت شد ومحتویات داخل ان من جمله دسته چک.. که...

04 اردیبهشت 1403
وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه از ظهرنویس چک

سال 98 یک خودرو همسرم خریدن که من پشت چک ها ی ایشون که متعلق به خودشون...